ANADOLU’DA TÜRK KİŞİ ADLARI VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ’NİN 100. YILI: ALPARSLAN

05 Ağustos 2024 11:55 DOÇ.DRFerdi BOZKURT
Okunma
795

ANADOLU’DA TÜRK KİŞİ ADLARI VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ’NİN 100. YILI: ALPARSLAN
Doç. Dr. Ferdi Bozkurt
Anadolu Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü

İnsanlar, tarihin başlangıcından beri varlıklara ad vermeyi bir alışkanlık hâline getirmiştir. Bu alışkanlığı kişiler arasındaki iletişimde karışıklığı engellemek amacıyla yapmıştır. İnsanlık somut ya da soyut ayrımı yapmadan gezegenlere, kıtalara, dağlara, yiyeceklere, içeceklere, dinsel varlıklara, duygulara kısacası daha iyi anlamaya çalıştığı her şeye bir ad vermiştir. Öte yandan insanlık, tarih içinde bazı nesnelerin birden çok olduğunu, bazı varlıkların ise tek ve biricik olduğunu erken dönemlerde fark ederek özel adlarla tür adlarını ayırmaya başlamıştır. Böylelikle biricik olarak gördüğü varlıklara ülkelere, şehirlere, dağlara, göllere… özel adlar vermeye başlamıştır. Bu adlandırmadan insan da nasibini almış ve insanlara da özel adlar verilmeye başlanmıştır. Öteki semavi dinlerde olduğu gibi İslam’da da bilinen ilk insanlar Hz. Âdem ve Hz. Havva’dır. Dolayısıyla bilinen ilk kişi adları bunlardır. Kişi adları, Hz. Âdem ve Hz. Havva’nın çocuklarına verilmiş daha sonra ise çeşitlenerek artmıştır. Tarihî süreçte kişi adlarının çeşitlenmesi farklı kültürlerde farklı biçimlerde ortaya çıkmıştır. Kişi adları; ad vericinin karakteri, zevkleri, eğilimleri, dünya görüşü; içinde bulunduğu toplumun yapısı, kültürü, dili, gelenek ve görenekleri hakkında ipuçları verebilen çok önemli dil malzemeleridir (Karahan 2008: 2). Dolayısıyla kişi adlarının, dil dışında sosyolojik, psikolojik alanlarda da etkileri vardır. Dolayısıyla kişi adları, sadece sözcük düzeyinde yapısal bir ögeyi değil, birden çok değişkeni içerisinde barındırmaktadır. Örneğin Göktürkler Dönemi’nde Türkler öz Türkçe adları çocuklarına ad olarak verirken Uygurlar Dönemi’nde Çince ve Budizm çevresinden etkilenmiştir. Manihaizm Dönemi’nde Türkler devlet adamlarının adlarına Manihaizmin simgesi durumunda olan “ay” kelimesi eklenmeye başlamıştır. Ay Tengride Kut Bulmuş Külüg Bilge Kağan (789-790), Ay Tengride Ülüg Bulmuş Alp Kutlug Bilge Kağan (795-805), Ay Tengride Kut Bulmuş Alp Bilge Kağan(808-821), gibi hükümdarlar ve onların unvanları buna örnektir (Varis, 2004: 127). İslam dinini kabul eden Türklerde Arapça kökenli adlar da tercih edilmeye başlanmıştır. Örneğin İslam Peygamberi Hz. Muhammed’in adını çocuklara verme geleneği başlamıştı. Cesaretin timsali olan Hz. Ali’nin adı, adaletin simgesi Hz. Ömer adı, sadakatin timsali Hz. Ayşe’nin adı Türk çocuklarının adları olmaya başlamıştır. Aşağıda yukarı her toplumun ya da milletin kendine has ad verme, ad koyma gelenekleri vardır. Binlerce yıllık bir geçmişe ve kültüre sahip Türklerde de ad verme gelenekleri ve törenleri vardır. Türkler ad verme geleneklerini ve törenlerini ciddiye almıştır. Türklerin kişilere nasıl ad verdiklerine dair ilk bilgilere Oğuz Kağan Destanı’nda ve Dede Korkut hikâyelerinde rastlamak mümkündür. Dede Korkut hikâyelerinde ad verme töresi, çeşitli hikâyelerde geçer. Hikâyelerin üçünde doğrudan ad verme, ötekilerde ad alma ve ad verme törenine göndermeler vardır. Boğaç Han, Dede Korkut Kitabı’nda, Dede Korkut’un bizzat gelip ad verdiği üç kahramandan (Boğaç Han, Bamsı Beyrek, Basat) biridir. Bu hikâyelerin bazılarında ad alma doğar doğmaz da gerçekleşmez örneğin Dirse Han’ın oğlu ile üç arkadaşı da bu meydanda aşık oynayacak çağa gelmiştir. Yani Dirse Han’ın oğlunun dünyaya gelmesinin üzerinden epeyce zaman geçmiştir ancak henüz bir kahramanlık göstermediği için adı yoktur. Hikâyede Boğaç Han’ın ad alması şöyle anlatılır:
“Boğayı meydana saldıklarında, oğlancıklar kaçar, ancak Dirse Han’ın oğlu kaçmaz. Boğa oğlana doğru gelir, oğlan boğa ile güreşir ve boğayı yenerek öldürür. Bunun üzerine Dede Korkut gelir, boğayı öldüren Boğaç Han’a ad koyar.” (Ergin, 1989).
Zamanla geleneklerde ve ad seçimindeki tercihlerde birtakım değişiklikler olması olağan bir durumdur. Günümüzde yukarıda anlatılan gibi ad verme törenin uygulanması pek olası gözükmemektedir. Zaman içinde Türklerin kişi adlarının kaynakları çeşitlenmiştir. Sedat Veyis Örnek (1995: 151-158) çocuklara verilen adlarının kaynaklarını birtakım temalarla ilişkilendirmiştir. Bunları şöyle sıralamak mümkündür: Çocuğun doğduğu gün, yer, gün, ay, mevsim ya da gerçekleşen doğa olayları üzerine verilen adlar; yatırlar ve ziyaretlerle ilgili adlar; Tanrı’nın sıfatları, peygamberler ve peygamber yakınlarıyla ilgili adlar; tarihî kahraman ve siyasi liderlerle ilgili adlar; hayvanlarla, madenlerle, bitkilerle ilgili adlar; minnet, şükran, hayranlık ve dostluk duygularıyla ilgili adlar; ölmüş büyüklerle ilgili adlar; coğrafi ögelerle ilgili adlar; kozmik, göksel ve meteorolojik olaylarla, ögelerle ilgili adlar; manevi organlarla ilgili adlar; uyumlu adlar; modayla ve kültür değişmeleriyle ilgili adlar; yaşatıcı güçle ilgili adlar. Bu sınıflandırmanın daha fazla ayrıntılarına inilmesi de mümkündür. Bin yılı geçkin bir süredir Anadolu’da da vatan tutan Türklerin ad verme serüveni Türkiye Cumhuriyeti Dönemi’nde de çeşitli kültürel yansımalarla devam etmiştir. Teknolojik imkânların eskiye nazaran çok daha gelişmiş olduğu bu dönemde yeni doğan çocuklara verilen adların istatiksel durumu kayıt altına alınmıştır.

Tablo 1. Türkiye’de Bebeklere En Çok Verilen Kız Çocuk Adları: 1923-2020
Sıra    1923-1930    1931-1940    1941-1950    1951-1960    1961-1970    1971-1980    1981-1990    1991-2000    2001-2010    2010-2020
1    Fatma    Fatma    Fatma    Fatma    Fatma    Fatma    Fatma    Merve    Zeynep    Zeynep
2    Ayşe    Ayşe    Ayşe    Ayşe    Ayşe    Ayşe    Ayşe    Fatma    Elif    Elif
3    Emine    Emine    Emine    Emine    Emine    Emine    Emine    Büşra    İrem    Ecrin
4    Hatice    Hatice    Hatice    Hatice    Hatice    Hatice    Hatice    Kübra    Merve    Yağmur
5    Zeynep    Zeynep    Zeynep    Zeynep    Zeynep    Zeynep    Zeynep    Elif    Fatma    Zehra
6    Şerife    Şerife    Şerife    Sevim    Sevim    Hülya    Özlem    Esra    Yağmur    Eylül
7    Hanife    Hanife    Meryem    Meryem    Aysel    Dilek    Elif    Zeynep    Büşra    Fatma
8    Meryem    Meryem    Hanife    Fadime    Meryem    Filiz    Yasemin    Ayşe    Zehra    Azra
9    Sultan    Sultan    Sultan    Sultan    Hülya    Yasemin    Esra    Emine    Rabia    Hiranur
10    Zehra    Cemile    Sevim    Şerife    Aynur    Özlem    Dilek    Hatice    Ayşe    Nisanur
11    Havva    Sevim    Fadime    Hanife    Fadime    Songül    Tuğba    Gamze    Esra    Ebrar
12    Hayriye    Hayriye    Cemile    Aysel    Sultan    Meryem    Derya    Tuğba    Hatice    Ela
13    Cemile    Fadime    Zeliha    Havva    Ayten    Arzu    Hülya    Ebru    Emine    Miray
14    Zeliha    Zeliha    Havva    Cemile    Leyla    Elif    Pınar    Özlem    Sıla    Meryem
15    Elif    Havva    Hayriye    Kadriye    Hanife    Aynur    Songül    Gizem    Melike    Defne
16    Gülsüm    Zehra    Elif    Zeliha    Şerife    Sibel    Meryem    Rabia    Beyza    Asya
17    Naciye    Elif    Zehra    Hacer    Hacer    Selma    Sibel    Yasemin    Aleyna    Nehir
18    Hava    Naciye    Hacer    Ayten    Havva    Aysel    Çiğdem    Betül    Kübra    Öykü
19    Fadime    Nazmiye    Kadriye    Zehra    Sevgi    Leyla    Semra    Sibel    İlayda    Asel
20    Hacer    Döndü    Döndü    Hayriye    Kadriye    Sevgi    Merve    Hilal    Meryem    Derin

Tablo 2. Türkiye’de Bebeklere En Çok Verilen Erkek Çocuk Adları: 1923-2020
Sıra    1923-1930    1931-1940    1941-1950    1951-1960    1961-1970    1971-1980    1981-1990    1991-2000    2001- 2010    2010-2020
1    Mehmet    Mehmet    Mehmet    Mehmet    Mehmet    Mehmet    Mehmet    Mehmet    Yusuf    Yusuf
2    Mustafa    Mustafa    Mustafa    Mustafa    Mustafa    Mustafa    Mustafa    Mustafa    Mehmet    Ömer
3    Ahmet    Ali    Ahmet    Ahmet    Ahmet    Murat    Murat    Ahmet    Mustafa    Mustafa
4    Alı    Ahmet    Ali    Ali    Ali    Ahmet    Ahmet    Emre    Ahmet    Emir
5    Hüseyin    Hüseyin    Hüseyin    Hüseyin    Hüseyin    Ali    Ali    Ali    Furkan    Miraç
6    Hasan    Hasan    Hasan    Hasan    Hasan    Hüseyin    Fatih    Murat    Emirhan    Eymen
7    İbrahim    İbrahim    İsmail    İsmail    İbrahim    Hasan    Hüseyin    İbrahim    Enes    Berat
8    İsmail    İsmail    İbrahim    İbrahim    İsmail    İbrahim    İbrahim    Ömer    Arda    Mehmet
9    Osman    Osman    Osman    Osman    Ramazan    İsmail    Hasan    Burak    Emre    Muhammed
10    Halil    Halil    Halil    Ramazan    Osman    Hakan    Gökhan    Hüseyin    Ali    Ahmet
11    Süleyman    Süleyman    Süleyman    Halil    Murat    Ramazan    İsmail    Yusuf    Muhammed    Ali
12    Yusuf    Yusuf    Yusuf    Yusuf    Metin    Bülent    Ramazan    Furkan    Ömer    Ömer Asaf
13    Ömer    Ömer    Ömer    Süleyman    Yusuf    Osman    Ömer    Hasan    İbrahim    İbrahim
14    Abdullah    Abdullah    Abdullah    Ömer    Ömer    Ömer    Serkan    Fatih    Eren    Enes
15    Mahmut    Kemal    Ramazan    Recep    Süleyman    Serkan    Hakan    Ramazan    Hüseyin    Emirhan
16    Salih    Ramazan    Kemal    Yaşar    Yaşar    Yusuf    Emrah    Onur    Hasan    Muhammed Ali
17    Kemal    Mahmut    Yaşar    Abdullah    Halil    Fatih    Yusuf    İsmail    Mert    Yiğit
18    Ramazan    Salih    İsmet    Kemal    Abdullah    Metin    Osman    Hakan    Burak    Yunus Emre
19    Recep    Yaşar    Mahmut    Mahmut    Recep    Adem    Uğur    Abdullah    Berat    Hamza
20    Mehmet Ali    Bekir    Salih    Salih    Kemal    Erkan    Adem    Enes    Yunus Emre    Kerem

Tablo 1 ve Tablo 2 Türkiye’deki kişi adlarının resmini çok açık biçimde ortaya sermektedir. 97 yıllık süreçte erkek adlarında ve kız adlarında dikkati çeken özellik bu adların Türk-İslam kültürüne ait ögeleri barındırmasıdır. Cumhuriyet’in kuruluşundan 2020’ye kadar kız çocuklarına verilen en çok verilen ilk beş ad yaklaşık aynı biçimde seyretmiştir. Bu adlar şöyledir: Fatma, Ayşe, Emine, Hatice, Zeynep. Görüldüğü gibi bu kadın adlarından Fatma Hz. Muhammed’in kızı, Ayşe Hz. Muhammed’in eşi, Emine Hz. Muhammed’in annesi, Hatice Hz. Muhammet’in eşi, Zeynep ise Hz. Muhammed’in kızıdır. Bu adlar Türk toplumunun Hz. Muhammed’e olan sevgisini ve saygısını ortaya koymaktadır.
Cumhuriyet’in kuruluşundan 2020’ye kadar erkek çocuklarına en çok verilen adlar yaklaşık aynı biçimde seyretmiştir. Bu adlar şöyledir: Mehmet, Mustafa, Ahmet, Ali, İbrahim, İsmail, Hüseyin, Hasan ve Osman. Bu adlarda da görüleceği gibi Mehmet, Mustafa, Ahmet adları doğrudan Hz. Muhammed’in adları iken Ali, İslam’ı kabul eden ilk çocuk, Hasan ve Hüseyin Hz. Muhammed’in torunları; İbrahim, İsmail peygamber adları, Osman ise yine halife ve sahabe adıdır. Erkek adlarında da İslam kültürünün izlerini açık biçimde görmek mümkündür. Bununla birlikte Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılına girerken son üç yılda görülen manzara ise şöyledir.

Tablo 3. Türkiye’de Bebeklere En Çok Verilen Kız ve Erkek Çocuk Adları
    Kız    Erkek
Sıra     2021    2022    2023    2021    2022    2023
1    Zeynep    Zeynep    Asel    Yusuf    Alparslan    Alparslan
2    Elif    Asel    Zeynep    Alparslan    Yusuf    Yusuf
3    Asel    Defne    Defne    Miraç    Miraç    Göktuğ
4    Asya    Zümra    Zümra    Ömer Asaf    Göktuğ    Ömer Asaf
5    Defne    Elif    Asya    Eymen    Ömer Asaf    Miraç
6    Nehir    Asya    Elif    Göktuğ    Eymen    Ömer
7    Azra    Azra    Elisa    Ömer    Ömer    Kerem
8    Zümra    Nehir    Lina    Mustafa    Aras    Eymen
9    Eylül    Eylül    Gökçe    Aras    Mustafa    Metehan
10    Ecrin    Ecrin    Ecrin    Ali Asaf    Ali Asaf    Aras
11    Meryem    Elisa    Masal    Ahmet    Kerem    Muhammed
12    Lina    Masal    Meryem    Ali    Ali    Mustafa
13    Eslem    Meryem    Eslem    Kerem    Çınar    Ali Asaf
14    Masal    Lina    Eylül    Poyraz    Hamza    Ali
15    Ebrar    Ada    Azra    Hamza    Metehan    Atlas
16    Elisa    Eslem    Miray    Muhammed    Ahmet    Muhammed Ali
17    Ela    Ebrar    Nehir    Çınar    Poyraz    Hamza
18    Alya    Ela    Duru    Mehmet    Muhammed    Ahmet
19    Zehra    Miray    Güneş    Metehan    Mehmet    Poyraz
20    Miray    Zehra    Alya    Muhammed Ali    Muhammed Ali    Çınar

Kız adlarının ilk sıralarında dinî karakterlerin adları ön plana çıkarken erkek adlarında farklı bir manzara ortaya çıkmaktadır. Zira 2021’de ikinci olup son iki yılda da birinci olarak çıkan erkek adı Alparslan’dır. Türkler için kutlu bir ad olan Alparslan hem Anadolu’nun Türklere yüzyıllar önce açılmış olan kapılarını perçinleyip Anadolu’yu Türklerin yurdu yapan komutan ve hükümdar Sultan Alparslan’ın adı hem de Türk milliyetçiliği düşüncesinin halkla bütünleşmesini sağlamak için yeri geldiğinde işkenceyi ve hapishaneyi göze alan ve Türkiye Cumhuriyeti’ndeki siyasetin yaklaşık 60 yılına damgasını vuran büyük Türk milliyetçisi Başbuğ Alparslan Türkeş’in adıdır. Erkek adlarında dikkat çeken öteki adlar da Göktuğ ve Metehan’dır. Türkler Cumhuriyet’in 100. yılında din etkisiyle tercih ettiği adlara devam ederken eski Türkçenin izlerini taşıyan adlara da eğilim göstermektedir.
Sonuç olarak kişi adları millî kimliklerin en önemli ögelerindendir. Aslında ait oldukları milletlere ait kültürel, ailevi, tarihî bağları yansıtır. Adlar, o milletin kim olduğunu, tarihte neler yaşadığını gösteren özet niteliği taşıyan kimlik ögeleridir. Türklerin Anadolu’da çağlar boyu kullandıkları adlar Türklüğün tapu kayıtlarıdır. Zira mezar taşlarına kazınan kişi adları bir milletin orayı yurt tuttuğunun temel göstergelerindendir. Anadolu’daki mezar taşlarımızda duran adlarımızın nice bin yıllar daha durabilmesi için gelecek kuşaklara vereceğimiz adların öneminin iyi bilinmesi millî bir gerekliliktir.

Kaynakça
Abdurrahman Varis. "Türklerin ad koyma gelenekleri üzerine bir inceleme." Milli Folklor 61.: 2004. ss.124-133.
Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı I. / Giriş - Metin - Faksimile. Türk Tarih Kurumu Basım Evi, Ankara, 1989.
Sedat Veyis Örnek, Türk Halkbilimi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1995.
Leyla Karahan, “Türkçede Dini Anlamlı Bazı Kişi Adlarını Ekle Değiştirme Geleneği”, 51st Meeting of the Permanent International Altaistic Conference, Romanya (Bükreş), 2008. http://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/Leyla_Karahan_Kisi_Adlari.pdf
Tablo 1 ve Tablo 2 kaynak: https://nvi.gov.tr/kurumlar/nvi.gov.tr/Genel_Mudurluk/istatistikler/2001_2010Tarihleri_Arasinda_En_cok_Verilen_isimler.pdf
Tablo 3 Kaynak: https://nip.tuik.gov.tr/?value=YeniDoganIsimleri